1997 | Einfamilienhaus

Haus 09

Projektbeschreibung

Was haben wir gemacht, ein bestehendes Haus mit einer Brücke überspannt oder dem bestehenden Haus einen Rucksack verpaßt.

Heute glaube ich etwas anderes. Ich denke zwei Dinge:

Die gesamte Anlage ist ein Weg von außen nach innen, von unten nach oben.

Eine Begleitung, ein Prozessionsweg von der Welt Aller in das Private und Geheimnisvolle. Von außen über Stufen, gewunden zu einer Ebene mit dem ersten Anblick des Hauses, dann über Schrittsteine in einen Teich, Annäherung an das Gebäude; im Gebäude wird der Weg übersetzt in eine gewundene Treppe aus Glas in ein weiteres Geschoß, um dann durch eine Schneckentreppe in einem Dachpavillon zu enden – eine unendliche Verschraubung von der untersten Ebene bis zum luftigen Endpunkt.

Der Blick bleibt konzentriert, bis die Erwartungen auf einen unendlichen Weitblick gestillt werden, am Ende der Reise – gleich dem Teeweg eines Rikyu.

Tsuro und Kamae - der Kranich und die Schildkröte oder die Deutung von meinem Freund aus Kyoto: der Kranich, der zum Fliegen anhebt und mit den Flügeln klappert. Sitzend auf dem ewigen runden Berg – der Schildkröte – das Beziehungspaar der Inselwelten des Ostens, Glück und langes Leben.

Beide Steinsetzungen, Kranich und Schildkröte, kehren im Garten wieder, somit sind Gebäude und Garten untrenn-bar miteinander verwoben und bilden eine unauflösliche Einheit.

Project description

What have we made: a bridge spanning a house or a house that is missing a "backpack"?

Today, I think differently. I think about two things:

the entire complex is a way from outside to inside, from bottom to top.

Chaperonage, a way of procession from everyone's world to a private world full of secrets. From outside, over steps winding to the level with the first look at the house, then over stepping stones in a pond, all there as an approach to the house. In the house itself, the way translates into a winding staircase made of glass that reaches an upper floor, to then, by way of spiral staircase, end in the attic pavillion: a never-ending bolting of the lowest level to the airy endpoint.

The view remains concentrated/focused, until the expectations of an infinite vision become silenced at the end of the journey- just like the "Rikyu's way of tea".

Tsuro and Kamae- the crane and the turtle or the reading from my friend from Kyoto: the crane, which begins to fly and flap its wings. Sitting on the perpetually round mountain is the turtle....they are the couple of the East, the symbols of happiness and a long life.

Both stone settings, crane and turtle, return to the garden again, so that the buildings and garden are indivisibly connected with one another and build an unbreakable unity.

*Sen no Rikyu (1522-1591) was a very important figure in Japanese history who combined aspects of daily life with the highest cultural and spiritual demands. This way of life has since been referred to as the "Tea way"/ "way of tea". He invented the idea behind the tea ceremony and invented the design for tea houses.